Keresztdominancia

 

Keresztdominancia

A pici gyerekek még egyik kezükből a másikba cserélgetik a ceruzát, hol egyik, hol másik kezükkel nyúlnak a tárgyak felé, nyomják le a kilincset, integetnek. Ez bizonyos életkorig természetes jelenség. Ideális esetben iskolába lépésre a kétkezességet fel kell, hogy váltsa valamelyik kéz dominanciája, ahogyan erről már egy másik cikkünkben részletesen írtunk.

A laterális dominancia nem pusztán a kéz, hanem a teljes test működtetésére vonatkozik. Testünk ugyan szimmetrikus, két agyféltekénk összehangoltan dolgozik, de egyik felének az ellenoldali testrészekkel szemben jobb a teljesítőképessége, szabályozó és integrációs fölényt élvez a másikkal szemben. Ennek az aszimmetrikus működésnek a kialakulása, a stabil oldaliság (mely az emlősök közül csakis az emberre jellemző) megjelenése alapfeltétele a sikeres iskolakezdésnek.

Szerencsés esetben a domináns oldal a kéz, a láb, a szem és a fül esetében azonos. De rengetegszer előfordul, hogy nem ezt tapasztaljuk, ilyenkor a domináns oldal erősítése a cél.

Amennyiben a fül, vagy a szem mutat ellenoldali dominanciát a kézhez képest, érdemes egy szakorvosi vizsgálattal kezdeni, kizárandó a látás-, illetve halláskárosodást. (Ha a gyerek rosszabbul lát, vagy hall a domináns oldalon, a másik szemét, fülét fogja előnyben részesíteni.)

Ha kizárásra került minden szervi probléma, keresztdominanciáról beszélhetünk. Mivel járhat ez?


Amennyiben a szemet érinti, gyakori az iránykövetés képességének nehezítettsége. Az iskolában előfordulhat betűcsere, szótagcsere, visszafelé olvasás. Lassabb lehet a szövegértés, valamint a szövegre való emlékezés.
Ellenoldali füldominancia okozhat pontatlan beszédhallást, ritmus-gyengeséget.
A láb esetében is gyakran előfordul a keresztdominancia, ami együtt járhat a számolási készség gyengeségével.
Gyakori a figyelem-zavar, a koncentrációs problémák, de természetesen az is előfordul, hogy nem jelentkezik semmiféle tanulási probléma, a kisgyerek jól kompenzál, és “megtanul” együtt élni a keresztdominanciával.

A Hórakukkban folyamatosan figyeljük a gyerekeket, ahol eltérést látunk, jelezzük a szülőnek, de adunk néhány játékos ötletet otthonra, amelyekkel megfigyelhető, fennáll-e a keresztdominancia a kicsinél. Ahol eszközre van szükség, azt mindig középre készítsétek ki, a gyerek nyúljon érte!

Szemre vonatkozóan:
Játsszatok kalózost (fél szemmel kukucskáljon), vagy fedezzetek fel egy lakatlan szigetet (WC-papír gurigát emeljen a szeméhez távcső gyanánt)!
Játsszatok kacsintós játékokat!
Kukucskáljatok át a másik szobába a kulcslyukon keresztül!

Fülre vonatkozóan:
Játékból hívja fel telefonon a barátját (Melyik füléhez emeli a telefont?)!
Takarjunk le tárgyakat, köztük egy ketyegő órát, állapítsa meg a gyerek, honnan hallja a hangot (a domináns fülével fog odahajolni)!

Lábra vonatkozóan:
Rúgjuk neki a labdát, állítsa meg lábbal, és rúgja vissza!
Ugráljon egy lábon!
Futóversenyhez álljon fel kiinduló helyzetbe!
Álljon fel egy székre!
Mondókára vagy dalra toppantson ütemesen egy lábbal!

A fenti ötletek mellett számtalan lehetőség nyílik a spontán megfigyelésre, érdemes néha csak elnézegetni a kicsit tevékenykedés közben - hiszen egy szülő számára ez önmagában az egyik legszívderítőbb foglalatosság!!! :)