Érzékelés-észlelés
Érzékelés-észlelés:
Az írás-olvasás tanulásához elengedhetetlen a jól működő látás és hallás. Ennek megállapításához pedig alapos diagnosztikára van szükség. Ha ugyanis a látás-hallás területén van eltérés, és nem idegrendszeri éretlenség a probléma oka, a terápia is orvosi jellegű kell hogy legyen.
A látásélesség csak egy faktora a szemvizsgálatnak. Fontos még a centrális és a perifériális látás, a szemek együttmozgása, a fókuszálás.
Az alapos hallásvizsgálat is rendkívül fontos. Lényeges tünet, mégis sokszor elsiklanak fölötte, ha a gyereknek be van dugulva az orra, köszörüli a torkát, pedig nem náthás, nem beteg. A váladék nem mindig látható, viszont halláscsökkenést okozhat.
Ha minden vizsgálat negatív, az idegrendszer éretlenségéről van szó. Megfelelő fejlesztéssel, gyakorlással jó eséllyel kezdheti meg iskolai tanulmányait a gyermek.
Néhány részképesség, melyeknek fejlettsége igen fontos az iskolaérettség szempontjából:
Hallási (auditív) megkülönböztetés:
Hatéves kor körül alakul ki az egyes hangok elkülönítésének képessége, az időtartam megkülönböztetésének képessége. Hiányossága esetén gyenge helyesírás alakulhat ki.
Alak-, forma-, szín- és nagyságállandóság (konstanciák):
Fejletlensége esetén a gyermek nem tudja megfeleltetni a kis-, és nagybetűket, nem tud nyomtatott szövegről írottra másolni, és betűfelismerési nehézségei is lehetnek.
Alak-háttér megkülönböztetés:
Fontos, hogy a gyermek ki tudja választani a számára fontos információt, el tudjon vonatkoztatni a zavaró körülményektől, meg tudja különböztetni az alakot a háttértől.
Gestalt-látás:
Az olvasástanuláshoz szükséges képesség. Ezen múlik, hogy a gyermek tudja-e a részeket egészként, a betűsort szóként értelmezni.
Azonosság/különbözőség felismerése:
Betűfelismeréshez szükséges képességek. Fejlett megkülönböztető képesség nélkül nehéz az írás-olvasás tanulása.
Analizáló-szintetizáló képesség:
Előfeltétele az összeolvasás és az írás megtanulásának. Képes-e a gyermek hangokra bontani, illetve a hangokból összerakni a szót.
Átfordítási képesség:
Az a képesség, amikor az egyik érzékelési területen szerzett ismeretet egy másik érzékelési síkon reprodukáljuk. Az a folyamat, amikor a leírt, látott, hallott, tapintott ismereteket képi formában jelenítjük meg, vagy egy jelsorral: az írással. Átfordítás az is, ha elmondjuk, mit látunk, hallunk, tapintunk.
Néhány játékötlet otthonra, amely kifejezetten ezeket a képességeket fejleszti:
- Tárgyak rendezése tulajdonságuk szerint (pl. Keress gömbölyű, vagy zöld, vagy érdes stb. dolgokat!
- Mi változott? - amíg a gyerek elfordul, az elé tett képecskék közül elveszünk egyet, vagy felcserélünk kettőt.
- Megkezdett rajzok kiegészítése egésszé: formák, számok, képek
- Sorminta készítése: sor folytatása szabályfelismeréssel
- Hangutánzós játékok
- Beszéd csak magánhangzókkal - Találd ki, mit mondok!
- Mit visz a hajó? - szavak hangoztatása hangokra bontva
- Mit vihetek a lakatlan szigetre? - azonos hanggal kezdődő szavak gyűjtése
- Ritmus visszatapsolása
- Mit rajzolok a hátadra?
- Szemforgató - szemmel követünk tárgyakat, a fej mozdítása nélkül
- Szembekötős játékok
- Mi van a dobozban? - lehet tapintás, illetve a doboz megzörgetésével hallás utáni játék is
- Mondókázás váltakozva mély-magas hangon, nyújtózkodással, guggolással kísérve
- Gyöngyfűzés bekötött szemmel, különböző nagyságú gyöngyökkel
- Puzzle
Kellemes időtöltést, vidám együttjátszást kívánunk!